Adolf Daensplein / Sint-Jansplein

Herinrichting

Het Adolf Daensplein en het Sint-Jansplein worden heringericht.

Er zal aandacht zijn voor een kwalitatieve verbinding tussen de pleinen met ruimte en veiligheid voor de fietsers. Het parkeren voor de buurt wordt zo veel als mogelijk gebundeld op één plaats. Het stadsbestuur zoekt daarvoor actief naar geschikte buurtparkings. De langparkeerders worden naar de stadsrand verwezen.

Op de pleinen zelf wordt gekeken naar het versterken van de speelinfrastructuur. 

Wanneer

In navolging van de uitwerking van de groene lob Baenslandwijk zal dit traject opgestart worden.

Nieuw circulatieplan Sint-Niklaas: alle aanpassingen

Bus stadinwaarts

Businrijstrook

Er werd een nieuwe busas gelegd doorheen de Kardinaal Cardijnlaan, de Broedersstraat en de Hoveniersstraat. Binnen de contouren van de vervoersregio zal het stadsnet verder onderzocht worden.

Grote Markt

Voetgangersgebied

De zones tussen het begin van de Parkstraat en de Stationsstraat en tussen het stadhuis en de Nieuwstraat worden voetgangersgebied.

Miniatuurvoorbeeld

Stationsplein

Fietsstraat

Door de inrichting van de fietsstraat geven we een bijkomend signaal van het belang van de fiets in de stationsomgeving. Tot aan het autobusstation is de fietser voortaan koning. Dit wordt versterkt door enkel maar bestemmend verkeer langs de kant van het station te laten circuleren en een knip tussen de Kleine Laan en de Stationsstraat te installeren.

 

Miniatuurvoorbeeld